Отново размисли на глас


Снощи преживях шок, от който не мога да се отърва все още. Трябва ми време, много време. Може би много читатели са останали с впечатлението, че  съм привърженик на  нефолклора (чалгата).



За всички, които не знаят,  аз съм дъщеря на странджанския НАРОДЕН певец  (Сава Попсавов "Ясен месец веч изгрява", "Българе глава дигнали") . А майка ми  (Надежда Лозова-Попсавова)  бе дългогодишен диригент на църковен хор в Бургас. От малка съм стъпила на оперната сцена в Бургас. Не съм пропускала фолклорен събор и фестивал.
Имам висше музикално педагогическо образование(фолклористика) . В кръвта си съм музикант и обичам фолклора повече от всичко. Е, не успях в Троян да създам така мечтаната ми певческа школа по народно пеене. И чак снощи разбрах защо.
Като фотограф - репортер трябваше да отразя събитието в Орешак. Все пак първи фестивал , ново. Всичко бе добре до момента до който аз трябваше да снимам усмивките , настроението на хората по време на концерта на Гъмзата. Но вие няма да видите такива снимки. Защото в кадрите ми се появяват постоянно деца под 18 години. Които буквално играят кючек по - добре от  професионалистките. Такива снимки няма как да публикувам. С колегата фотограф наистина бяхме като втрещени.. А и балета , който се появяваше на сцената не бе обмислил добре танците си( мое мнение). Не бяха за аудитория в която има и непълнолетни.
И чак сега разбирам  защо аз не успях. Имам примери на деца, които ми казваха: "Госпожо, стига сте ни учили на народни песни. Искаме да пеем Джена, Ивана, и песни на други попфолк певици."
 И затова аз м.март тази година се отказах от педагогическата си дейност. И престанах да говоря за фолклор на млади хора.
И снощи този концерт ми дойде малко в повече...Разбрах истината, която за съжаление много боли.
Но не си мислете,че ще спра да се боря за фолклора. Много се лъжете Напротив - СЕГА ЗАПОЧВАМ!
И се замислям. Как може една сръбска звезда да събере 5хилядна публика. А той пее истинска сръбска музика. Неговите песни се пеят в България като кавъри от известните попфолк певици.Но..стига разсъждения
Към колегата Динушев от Троянпрес.ком  се обръщам със специален поздрав за организацията на фестивала в Орешак. . Който си го може - може. Нека има повече такива млади хора.Те са нашето бъдеще.




Руслана Попсавова
 ТроянЪт - Днес и Утре
 http://troyanat.blogspot.bg/
spodelime.com

Коментари