Среща на пастири в Троян

Вчера в Информационно - Културен център Троян се състоя среща за представяне на проекта на Годишен план за пашата и ползването на сено в НП „Централен Балкан“


Във връзка с оповестяването на проект на Годишен план за пашата и ползването на сено в НП „Централен Балкан“, 2016 г., на 18 февруари в град Троян се проведе среща с ползватели и кандидат-ползватели на пасища в Парка. На срещата като представители на Дирекция „Национален парк Централен Балкан“ (ДНПЦБ) присъстваха Антон Станчев – Директор на Дирекция „Биоразнообразие, контрол и охрана“, Сергей Александров – младши експерт от Дирекцията и Петър Мачковски – Главен инспектор в отдел „Контрол и охрана“, парков участък „Троян“. Имаше за цел да разясни новостите по процедурата за разпределение на пасищния ресурс, както и важни за бенефициентите по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. подробности около започването и изпълнението на петгодишните ангажименти по мярката. На срещата бяха поканени ползватели и кандидат-ползватели на пасища от общините Тетевен, Троян, Априлци и Севлиево, прилежащи на северните паркови участъци.
Срещата бе открита и модерирана от Владимир Милушев от Българска фондация „Биоразнообразие“. Той напомни за осъществения през 2014 и 2015 г. проект за изработване на Стратегически план за управление на високопланинските пасища в НП „Централен Балкан“ и за тази част от него, отнасяща се до подобряване на комуникацията между парковата администрация и ползвателите на пасища в Парка. Господин Милушев изтъкна приноса на подобни срещи към подобряването на комуникацията.
Няколко встъпителни думи каза и Антон Станчев – Директор на Дирекция „БКО“. Благодари за вниманието към срещата и акцентира на това, че срокът за подаване на писмени възражения и предложения по проектът на Плана за пашата вече е преполовен. След това даде думата на Григор Георгиев – експерт от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция. Той представи кратка презентация за смисъла на направление „Традиционни практики за сезонна паша (Пасторализъм)“ и за задължителните изисквания към бенефициентите по направлението. Засегнат беше и наболелият за ползвателите въпрос по презастъпването на площи при разчертаване в системата ИСАК от служители на общинските служби по земеделие.
След края на презентацията беше дадена възможност на земеделските производители да зададат своите въпроси към представителя на ДФЗ. Сред тях бяха въпросите за застъпването на пасища в Парка, за принципите на санкциониране на бенефициентите по мярката и др. Ползвателите получиха и отговори на своите въпроси, относно възможностите за комбиниране на мерки по дейностите, свързани с отглеждането и пашата на селскостопански животни, така че да могат да се възползват пълноценно от предоставените възможности.
В следващата част от срещата накратко бяха споменатите успехите и проблемите на миналогодишния план за пашата и ползването на сено и бяха откроени новите моменти в процедурата по разпределение на пасищните площи, залегнали в проекта на Плана за пашата и ползването на сено в Парка през 2016 г. Коментарът по новият момент за писмено уведомяване за качване и слизане на животните, собственост на бенефициенти по мярка 10, бе че това не затруднява процеса и е справедлив начин за избягване на конфликтни ситуации.
Сред другите поставени въпроси, особен интерес предизвика процедурата по случайно разпределение на пасищните площи, останали свободни след първите два етапа на разпределение. Тук, за разлика от представителите на южните за Парка общини, ползвателите и кандидат-ползвателите бяха на едно мнение – за запазване на предимството само на собствениците на животновъден обект, регистриран на територията на населено място с прилежащо на Парка землище, което да гарантира поминъка първо на хората, живеещи и отглеждащи своите стада в населените места в непосредствена близост до Парка.
Директор Станчев използва случая също да припомни, че Закона за административните наказания и нарушения предвижда възможност при установяване на административно нарушение да бъде наложена санкция, имаща не само финансово измерение, но и налагаща забрана за ползване на определен ресурс за период от 3 месеца до две години. Т. е. при извършване на нарушение на режимите и нормите за паша в Националния парк, нарушилият правилата може да бъде санкциониран и чрез отказ за издаване на разрешително за паша през следващите до две години.
Срещата продължи около час и половина.

Коментари